11 SEO Mythes

  • Nick Plokkaar
  • april 25, 2021
SEO

SEO is een wereldwijd begrip. Elke website heeft er mee te maken, of je er nu iets mee doet of niet.

Omdat SEO zo groot is, is er heel veel informatie over te vinden. Helaas is lang niet alles waar! Geloof dus niet zomaar alles wat je leest.

Er zijn een aantal website die echt waardevolle informatie bieden. Één van die websites is www.searchenginejournal.com. Ben je bereid om honderden uren te investeren in het leren van SEO? Dan is deze website absoluut iets voor jou. Je kunt ook meer over SEO leren in onze eigen blogs.

Als je hier geen tijd voor hebt, dan ben je zeker niet alleen. Daarom helpt deze blog jou om niet in de rondzwervende mythes te trappen. Gebruik dit als houvast en zorg dat je de tijd die je wel hebt goed gebruikt.

Ben je nog niet bekend met SEO? Lees dan eerst: ‘Wat is SEO?

1. “SEO is nattevingerwerk”

Oke, dat klinkt een beetje raar. Toch voelt het voor veel mensen zo. De algoritmes van de zoekmachines zijn geheim en niemand weet hoe die precies werken. Maar dat betekent niet dat we niet weten wélke factoren belangrijk zijn. Zeker als je nieuw bent met SEO is het even onderzoeken welke resultaten je kunt verwachten.

Laat je niet hier niet door tegenhouden. Vergeet niet dat SEO niks hoeft te kosten. Een goede strategie is dus gratis marketing!

2. “SEO gaat alleen maar om content”

Er zijn meer dan 200 factoren die invloed hebben op SEO. Er zal dus nooit één factor zijn dat alles bepalend is. Anders hadden de algoritmes makkelijk in de maling genomen kunnen worden.

Ik zal niet ontkennen dat content één van de belangrijkste factoren is voor SEO. Er wordt niet voor niets gezegd: “content is king”, maar wat is een koning zonder zijn koningin? Zonder zijn personeel, of zonder zijn koninkrijk?

Het hebben van kwalitatieve content is goed, heel goed zelfs voor SEO, mits je dit aanvult. Interne links, externe links, visuele ondersteuning en gebruik van de juiste zoekwoorden, alles helpt mee.

3. “Snelheid is niet zo belangrijk”

Anno 2020, zijn we nogal verwend. We willen snel antwoord op onze vragen en hebben het liefst binnen 5 minuten een Grieks restaurant in de buurt gevonden. Stel je voor dat de eerste website traag laadt. Dat de menukaart zo groot is, dat die stukje voor stukje geladen wordt. Dan zoeken we toch lekker verder!

Google claimt dat ze snelheid enkel gebruiken als factor wanneer er twee resultaten gelijk aan elkaar zijn. Dit mag dan kloppen (we zullen Google moeten geloven, want het is niet te controleren), maar hier wordt niet rekening gehouden met de gebruikersvriendelijkheid. Want als Google merkt dat een website een hoge bouncerate heeft (bezoekers die zonder interactie weer de website verlaten), dan heeft dit zeker impact op de ranking.

Snelheid is dus wel degelijk belangrijk. Het zal niet veel uitmaken of jouw website binnen 3 seconden, of 2,6 seconde laadt, maar de laadtijd mag de ervaring van bezoekers niet negatief beïnvloeden. Kijk zelfs eens kritisch naar je website, en wees eerlijk. Zou de website sneller moeten reageren?

Kijk ook eens naar dit onderzoek over de impact van laadtijd of test jouw website zelf met GTmetrix

Hier kan ik kort over zijn. Links zijn ontzettend belangrijk. Vooral links van andere websites naar die van jou. Deze ‘backlinks’ geven autoriteit aan de pagina waar ze naar linken. Google ziet dit namelijk als een goed teken. De gelinkte pagina heeft blijkbaar toegevoegde waarde.

Het verkrijgen van links, ook wel linkbuilding genoemd, heeft alleen wel wat haken en ogen. Een paar punten om goed op te letten.

- Betaal nooit voor links, of doe dit heel voorzichtig. Een betaalde link is namelijk niet ‘eerlijk’ verkregen, en Google kan dit zien als manipulatie. Nu zal een betaalde link hier en daar niet gelijk opvallen, maar pas goed op. De algoritmes worden steeds slimmer. Voordat je het weet wordt je bestraft.
- Zoek het dicht bij huis. Probeer backlinks te krijgen van een website dat iets te maken heeft met jouw dienst of product. Dit geeft namelijk meer waarde aan de link.
- Probeer backlinks te krijgen van websites die al wat langer bestaan en een goede reputatie hebben. Deze backlinks hebben aanzienlijk meer waarde dan van een nieuwe website. Dit wil uiteraard niet zeggen dat links van ‘jonge’ websites geen waarde kunnen hebben!

5. “Je moet een website aanmelden bij Google”

Ja en nee. Google’s bots (geautomatiseerde computers) zijn continu bezig met het verwerken van websites. Dit wordt ook wel crawlen genoemd. Voordat een website zichtbaar is, moet Google dus wel eerst een website gecrawled hebben. Maar, ook al laat je niet specifiek weten dat jouw website er is, dan nog zal Google je website vinden. Het kan alleen een paar weken duren.

Wil je het proces versnellen, dan kan aanmelden zeker geen kwaad. Ook als er nieuwe content is, en je wilt dat dit snel wordt verwerkt, dan is het nuttig om dit even te laten weten. Maar maak je dus vooral niet druk als je dit niet hebt gedaan.

6. “Je hebt geen sitemap nodig”

Een sitemap is een hulpmiddel voor zoekmachines om de juiste pagina’s te crawlen. Zeker bij grote websites wil je niet dat er pagina’s vergeten worden. Ook kun je aangeven hoe belangrijk bepaalde pagina’s zijn en dus stimuleren dat die sneller in de resultaten te vinden zijn. Ook al lijkt het misschien onbenullig, neem even de tijd voor een goede sitemap. Hier zul je later veel profijt van hebben.

7. “Algoritme-updates zorgen voor penalty’s”

Het is om gek van te worden. De algoritmes veranderen continu. Deze veranderingen hebben soms grote invloed op de zoekresultaten. Een website kan ineens een hele grote stijging hebben qua bezoekers, maar ook een sterke daling. Juist die daling kan voor verwarring zorgen. Een penalty zorgt namelijk ook voor een extreme daling aan bezoekers.

Een penalty krijg je echter alleen wanneer je iets in strijd doet met de richtlijnen van (bijvoorbeeld) Google. Denk aan betaalde links of backlinks van hele onbetrouwbare websites. Ook kun je een penalty krijgen als er een vermoeden is dat jouw website misleidende inhoud bevat.

Wanneer een website een penalty opgelegd krijgt is dit te zien aan een drastische daling in organische bezoekers. De website komt namelijk niet meer in de zoekresultaten. Als dit het geval is zul je Google moeten overtuigen om dit ongedaan te maken.

Voor het verwijderen van een penalty kun je het best professionele hulp inschakelen.

8. “Dubbele content zorgt voor penalty’s”

Er wordt vaak gedacht dat je een penalty kunt krijgen voor dubbele content. Dit is echter nog nooit het geval geweest. Dubbele content kan wel schadelijk zijn voor SEO. Dat is waarschijnlijk dan ook de oorzaak van deze mythe.

Ook al zijn er meerdere websites zijn met dezelfde content, Google zal hier maar 1 van laten zien. Dubbele content kan ook het idee geven dat de website van lage kwaliteit is. En dat is een label die je niet wilt hebben.

Tip: zorg ook dat je meta omschrijvingen en titels uniek zijn! Dat kan namelijk ook gezien worden als dubbele content.

9. “Social media is een ranking factor”

De invloed van social media op SEO wordt vaak verkeerd begrepen. Het is namelijk geen factor in de algoritmes. Daarentegen kan het indirect toch veel impact hebben.

Interessante content zorgt voor meer zichtbaarheid. Bijvoorbeeld omdat mensen hiernaar gaan verwijzen en zelfs linken. En die links, die kunnen weer bijzonder waardevol zijn.

Social media kan dus wel helpen bij het ranken, maar dit is zo indirect dat we het toch een mythe kunnen noemen.

10. “Adverteren zorgt voor betere rankings”

Search engine advertising (SEA) is een goede manier om snel resultaten te boeken. Mits je bereid bent om hier voor te betalen.

Investeren in SEA heeft echter géén directe invloed op de organische rankings. Dit wordt soms ten onrechte gedacht, omdat SEA kan zorgen voor meer merk bekendheid. Meer bekendheid kan zorgen voor een groei aan organische bezoekers, maar dit heeft niks te maken met de advertenties.

11. “Google gebruikt kunstmatige intelligentie in het algoritme”

Persoonlijk word ik altijd een beetje moe van de kunstmatige intelligentie claims. Niet alleen wat betreft Google haar algortime, maar in zijn algemeen. Tot dusver is alle zogenaamde “KI” voorgeprogrammeerd om bepaalde handelingen te leren. Eigenlijk is dit dus nog steeds deep learning.

Maar laten we voor het gemak zeggen dat ze met kunstmatige intelligentie eigenlijk deep learning bedoelen. Dan nog zal Google hier geen gebruik van maken in hun live algoritmes. Het zal namelijk onmogelijk zijn om de algoritmes te herstellen wanneer er iets breekt. En aangezien Google haar inkomsten voor 95% uit advertenties komen, zullen ze hier echt geen risico mee nemen.

Blijf kritisch

Het is duidelijk dat je niet alles moet geloven wat je leest over SEO. Niet alles over SEO is bekend en ook veranderen de algoritmes regelmatig. Wat vandaag belangrijk is, kan morgen ondergeschikt zijn. De SEO werkzaamheden stopen dan ook nooit.

Blijf je verdiepen en zorg dat je op de hoogte bent van de laatste veranderingen. Als je dit doet zul je altijd een voorsprong hebben op de concurrentie!

Onze Meest Recente Blogs

Regelmatig schrijven we blogs over Webdesign, Social Media en andere marketing-gerelateerde onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Skip naar content
Toegankelijkheid