6 Voordelen van SEO

  • Nick Plokkaar
  • april 25, 2021
SEO

lk bedrijf zou eigenlijk aan Search Engine Optimization (SEO) moeten doen. Het zorgt er namelijk voor dat jouw website beter vindbaar is via zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Als een website beter vindbaar is, resulteert dit in meer bezoekers en dit zorgt mogelijk voor leads. De leads kunnen een belangrijke inkomstenbron zijn.

SEO heeft zoveel voordelen, dat het bijna niet te bundelen is. We hebben een lijstje gemaakt met de voornaamste redenen waarom SEO zo handig is.

Weet je nog niet wat SEO is? Lees dan de blog: “Wat is SEO?” 

1. Hogere doorklikratio dan SEA

Met Search Engine Optimization optimaliseer je een website om hoger te ranken voor de  organische (niet-betaalde) zoekresultaten in zoekmachines. SEA daarentegen zijn de (betaalde) advertenties die bij de zoekresultaten te vinden zijn.

De advertenties kunnen bovenaan, onderaan of aan de zijkant van de zoekresultaten staan. Toch klikt maar gemiddeld 2% op deze betaalde zoekresultaten. Het overgrote gedeelte van de gebruikers van Google klikt dus op de organische zoekresultaten.

Daarom wil je natuurlijk zo hoog mogelijk, en het liefst bovenaan staan. Want naast dat het veel geld kan kosten, zijn advertenties niet zo effectief als SEO.

Natuurlijk heeft het plaatsen van advertenties wel nut, maar je kunt je budget maar één keer uitgeven. SEO kan daarentegen volledig gratis zijn. Zeker als je nog niet zo lang een bedrijf hebt en een nieuwe website hebt is het verstandig om eerst te zorgen dat je SEO op orde is.

Om meer verkeer op je website te krijgen kun je altijd nog een advertentie plaatsen, maar let hierbij op dat de advertentie van hoge kwaliteit is, anders is het alsnog weggegooid geld.

Als een advertentie bijvoorbeeld niet het juiste formaat is en wazig wordt doordat hij uitvergroot wordt, zorgt dit ervoor dat Google de advertentie niet graag laat zien.

2. SEO is gratis

Het is hierboven al even kort benoemd, SEO is gratis. En wie houdt er nou niet van gratis marketing? Wanneer je al het SEO zelf doen hoef je hier over het algemeen geen cent aan te betalen.

Uiteraard kan het soms helpen om er wat geld tegenaan te gooien, maar dat hoeft niet. Wel zul je er tijd voor moeten uittrekken, want gratis betekend wel dat je er meer tijd aan kwijt bent.

3. Je schept vertrouwen

Als jouw website hoog in Google staat zal er vaker op geklikt worden. Dat is niet alleen omdat jouw website beter geoptimaliseerd is, maar omdat Google jouw website eerder laat zien dan de concurrent.

Mensen vertrouwen erop dat Google de meest relevante informatie bovenaan in de zoekresultaten plaatst, waardoor bezoekers eerder geneigd zijn om op één van de bovenste resultaten te klikken.

Met SEO creëer je dus vertrouwen naar de bezoekers toe en dat vertrouwen kan weer helpen om een lead om te zetten in een klant.

4. SEO is meetbaar

SEO is goed meetbaar. Je kunt via programma’s als Google Analytics, Hotjar of Google Search Console goed zien wat het effect is van je optimalisatie.

Of je zichtbaarheid verbeterd, hoeveel bezoekers je op je website krijgt en ook wát ze ook je website doen. Het kan vrij lang duren voordat je grote verschillen ziet in de resultaten.

Dan kan het meten helpen om toch, ondanks dat het niet zo voelt, het idee te krijgen dat je profijt hebt van je werk.

5. Je blijft de concurrent voor

Wie wilt er nou niet beter dan de concurrentie zijn? Met SEO kun je qua online zichtbaarheid jezelf onderscheiden van de concurrentie. Met name van nieuwe concurrentie.

Door SEO continu te onderhouden en te verbeteren, heb je een enorme voorsprong op de websites van nieuwe bedrijven. Zij moeten namelijk bij 0 beginnen en er is geen snelle weg naar de top.

6. Er wordt steeds meer online gezocht

Als laatste eigenlijk misschien wel de belangrijkste reden om aan SEO te doen. Er wordt namelijk steeds meer online gezocht.

Het klinkt dan ook niet meer dan logisch dat je er het beste voor kan zorgen dat je website goed zichtbaar is. De groei van het online zoeken is nog lang niet klaar, dus ook de SEO van jouw website niet!

Onze Meest Recente Blogs

Regelmatig schrijven we blogs over Webdesign, Social Media en andere marketing-gerelateerde onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

SEO Introductie zoekwoorden

Waar moet je beginnen met SEO? We leggen uit hoe je meer zichtbaarheid kunt creëren door te beginnen met zoekfunctieoptimalisatie.

SEO User Experience

Waar moet je beginnen met SEO? We leggen uit hoe je meer zichtbaarheid kunt creëren door te beginnen met zoekfunctieoptimalisatie.

SEO On Page SEO

Wat is On-Page SEO? Waarom is het zo belangrijk voor jouw ranking in Google en hoe kun je dit verbeteren? Lees het in de blog.

SEO Introductie On Page SEO

Wat is On Page SEO, hoe werkt het, en hoe kun je jouw eigen website optimaliseren? In een reeks aan blogs maken we van jou een expert.

SEO 6 Voordelen van SEO

SEO heeft zoveel voordelen, dat het bijna niet te bundelen is. We hebben een lijstje gemaakt met de voornaamste redenen waarom SEO zo handig is.

SEO 11 SEO Mythes

Heb je een sitemap nodig? Gebruikt Google kunstmatige intelligentie? Werkt linkbuilding eigenlijk wel? 11 SEO mythes die in 2020 nog steeds bestaan.

SEO Beginnen met SEO

Waar moet je beginnen met SEO? We leggen uit hoe je meer zichtbaarheid kunt creëren door te beginnen met zoekfunctieoptimalisatie.

SEO Wat is EAT

EAT staat voor Expertise, Authority en Trustworthy en wordt door velen gezien als het fundament voor SEO. Lees in de blog hoe jij dit ook kunt inzetten

SEO 3 Type SEO

Er zijn drie type SEO: on-page, off-page en technical SEO. Alle drie zijn belangrijk voor de zichtbaarheid van jouw site maar wat houdt het precies in?

SEO Wat is SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het doel van SEO is om zo hoog mogelijk in Google en andere zoekmachines te komen