8 tips voor effectieve e-mailmarketing

  • Noa Cohen
  • augustus 18, 2022
E-mailmarketing

Weer weinig positieve reacties op je nieuwsbrief? Frustrerend, maar met deze tips zul jij je mailings optimaal gaan verbeteren! Maar hoe zet je e-mailmarketing nou zo effectief mogelijk in?

E-mailmarketing omvat alle vormen van marketing via e-mail. Vaak wordt het gebruikt voor het versturen van nieuwsbrieven of aankondigingen van nieuwe producten. Het is een gemiste kans voor ondernemers om e-mailmarketing niet in te zetten, aangezien 83% van de e-mailontvangers sneller geneigd is om een aankoop te doen. Wellicht vind je het maken van mailings nog lastig, daarom heeft Get Big 8 tips voor je!

1. Maak persoonlijk

Je maakt een e-mail persoonlijk door een naam toe te voegen in de aanhef. Ook moet je weten waar je doelgroep in geïnteresseerd is; zo kun je gerichte e-mails gaan sturen. Wist je dat gepersonaliseerde e-mails 14% vaker worden geopend dan algemene mailings?

2. Besteed aandacht aan de onderwerpregel

De onderwerpregel bepaalt of de ontvanger je e-mail opent of niet. Zorg er daarom voor dat deze pakkend is. Wees ook niet bang om emoji’s in je onderwerpregel te gebruiken, zo valt je e-mail op en is hij ook visueel aantrekkelijker, maar gebruik er niet te veel. Let er ook op dat ze er anders uit kunnen zien vanaf desktop of mobiel.

3. Zorg dat de e-mail mobile responsive is

Tegenwoordig worden meer dan de helft van de e-mails geopend via een mobiel apparaat. Daarom is het heel belangrijk om ervoor te zorgen dat de e-mail die je verstuurt, op desktop én mobiel goed leesbaar is. Dit kun je testen via deze Responsive E-mail Tester, voordat je de mailing definitief verstuurt.

4. Bepaal je doel

Het is belangrijk om te bepalen wat je doel is. Wat wil je bereiken met de mailings? Dit kan bijvoorbeeld zijn: het werven van nieuwe klanten, de relatie met je doelgroep onderhouden of bestaande klanten overtuigen om jouw dienst/product te kopen. Nu kun je gaan bepalen hoe vaak je gaat mailen, het moet namelijk wel gestructureerd zijn, dan pas kan e-mailmarketing effectief zijn.

5. Zet call-to-actions bij content

Zodra je een ontvanger hebt overtuigd om je e-mail te openen, moet je ervoor zorgen dat ze meewerken aan jouw doel. Je wil mensen naar je website trekken, zodat ze daar verder gaan kijken. Je kunt nieuwsgierigheid opwekken door nieuwe producten of speciale aanbiedingen te laten zien in je mailing. Je ontvanger wil verder lezen/kijken en zal op jouw duidelijke call-to-action knop klikken: ‘Bekijk hier alle nieuwe items’ of ‘Shop hier met korting’. 

Tekst gaat onder de foto verder

E-mailmarketing - visuele afbeelding

6. Gebruik beeld

Vooral op mobiele apparaten kan een e-mail al snel op een saaie lap tekst lijken, en dat schrikt af! Gebruik dus niet te veel tekst. Gebruik (originele) beelden en zet daar korte stukjes tekst bij voor verdere toelichting. Let er op dat sommige mailprogramma’s niet standaard de afbeeldingen openen die in een e-mail staan, waardoor de klant je boodschap kan missen als je tekst in het beeld zet.

7. Bepaal timing en frequentie

De beste dag en tijd om een mailing te versturen, hangt af van jouw specifieke doelgroep. Ben je een B2B bedrijf? Dan openen je klanten hun mailbox meestal in kantooruren. Zijn je klanten consumenten? Dan openen zij vaak ook ‘s avonds hun mail. Test wat voor jouw klanten het best werkt, en bepaal aan de hand daarvan de dag en tijd. Let erop dat je geen mailings stuurt omdat het moet. Stuur ze alleen als je iets interessants wil melden.

8. Vergeet uitschrijflink niet!

Als er ook maar iets vervelend is voor e-mailontvangers, is het wel dat er geen uitschrijflink onderaan een e-mail staat. Er kunnen altijd mensen zijn die je mailings liever niet meer ontvangen, geef ze daarom de kans om zichzelf uit te schrijven. Achteraf kun je ze vragen waarom ze zich hebben afgemeld. Wie weet heb je er iets aan in de toekomst.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Gebruik bovenstaande tips om van start te gaan met e-mailmarketing of bestaande mailings te verbeteren. Stuur ons een mailtje als je tegen dingen aanloopt. Wij reageren z.s.m. op je berichtje!

Onze Meest Recente Blogs

Regelmatig schrijven we blogs over Webdesign, Social Media en andere marketing-gerelateerde onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Skip naar content
Toegankelijkheid