Introductie On Page SEO

  • Nick Plokkaar
  • april 25, 2021
SEO

In de blog  verschillende type SEO heb je kunnen lezen over de drie type SEO.

1. On-Page SEO
2. Off-Page SEO
3. Technical SEO.

Nu gaan we daar verder op in, te beginnen met On-Page SEO. In de aankomende blogs komen er verschillende onderwerpen aan bod die van invloed zijn voor de On-Page optimalisatie.

De blogs komen wekelijks online, dus hou dit goed in te gaten of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Wat is On-Page SEO?

Stel je komt op een website die in eerste instantie al traag laadt. Vervolgens is de pagina geladen en doet een afbeelding het niet, het ziet er chaotisch uit en het lettertype is niet prettig leesbaar. Of nog vervelender: de pagina gaat helemaal niet over hetgeen waar jij naar zocht. Dan verlaat je toch zo snel mogelijk weer de website? Ja toch? Wij ook hoor.

On-Page SEO is simpelweg website-optimalisatie. Je kunt dit zelf makkelijk beïnvloeden, omdat het gaat om alle factoren van optimalisatie op of rondom je eigen website.

Onderdelen van On-Page SEO zijn:

- Content
- Interne links
- Afbeeldingen / video’s
- Metagegevens
- Laadsnelheid

Voorafgaand aan dit hoofdstuk is het handig om te vertellen dat alle optimalisatie die je doet, dat dit voor je bezoekers is. Om een voorbeeld te noemen: je schrijft dus content voor je bezoekers en niet voor de zoekmachine. Op deze manier kan jouw website als toegevoegde waarde worden beschouwd.

Zoekmachines willen namelijk hun gebruikers zo goed mogelijk helpen. Dit doel wordt alleen behaald als de meest relevante websites bovenaan verschijnen bij het intypen van een zoekopdracht.

Tóch zijn er ook een aantal optimalisatie-factoren die je kunt uitvoeren voor de zoekmachines. Niet de content of de gebruikersvriendelijkheid van je website, maar bijvoorbeeld de metagegevens. Deze zijn belangrijk voor de bots van zoekmachines om jouw pagina beter te kunnen begrijpen.

Door On-Page SEO goed uit te voeren kun je hoger in de zoekresultaten komen. Maar valt er onder deze optimalisatie?

In deze blog wordt duidelijk waarom On-Page SEO zo belangrijk is door de verschillende aspecten te belichten. Daarna zullen we dieper ingaan op elk aspect.

LEES VERDER

User Experience

De UX (User Experience) is van groot belang bij On-Page SEO. Als de website niet gebruikersvriendelijk is zullen bezoekers gauw de website weer verlaten.

Er zijn een aantal factoren die helpen bij het vergroten van de gebruikersvriendelijkheid van websites, zoals een goed leesbare URL, de aanwezigheid van een privacyverklaring en algemene voorwaarden of een 404-pagina.

In deze blog wordt uitgebreid besproken hoe je de gebruikersvriendelijkheid kunt verbeteren op je website.

LEES VERDER

Zoekwoorden

Zoals hierboven verteld is het enige doel van zoekmachines om zo relevant mogelijke informatie te geven aan haar gebruikers.

Als jouw website die relevante informatie biedt, maar niet de juiste zoekwoorden gebruikt, zal de zoekmachine jouw website niet bovenin de zoekresultaten tonen.

Door het gebruik van de juiste zoekwoorden snapt een zoekmachine beter waar een pagina over gaat en kun je hoger in de zoekresultaten komen.

LEES VERDER

User Intent

Dat zoekwoorden belangrijk zijn weten we nu, maar voordat je een zoekwoordenanalyse gaat doen is het handig om eerst duidelijk te hebben waarom we zoeken.

Er zijn verschillende intenties om te zoeken. Als je weet waarom er gezocht wordt kun je specifieker zijn in je zoekwoordenanalyse.

In deze blog kom je erachter waarom User Intent zo belangrijk is!

LEES VERDER

Customer Journey

Het in kaart brengen van de customer journey kan een hoop inzichten geven. Als jij weet hoe klanten jouw bedrijf ervaren weet je waar je jezelf kan verbeteren.

Hier kun je een customer journey map van maken en dit geeft precies weer waar de behoefte zit, welke vragen er zijn, welke emoties er vrijkomen, wat de touchpoints zijn en wat de mogelijke afhaakpunten zijn.

Op basis hiervan kun jij de klantreis verbeteren, zodat je meer producten of diensten kunt verkopen en een hogere service kan bieden. Ook de customer journey is dus van belang voordat je aan je zoekwoordenanalyse begint.

LEES VERDER

Zoekwoordenanalyse

In deze blog wordt door middel van een stappenplan laten zien hoe je zoekwoordenanalyse doet en dus aan die juiste zoekwoorden komt.

Er zal een blog geschreven worden, maar er komt ook een video online waar we het laten zien.

LEES VERDER

Zoekwoorden toepassen

Metagegevens zijn ook een groot onderdeel van On-Page SEO. Zo hebben we de title-tag, de meta-description, alt teksten en nog veel meer. Deze teksten helpen zoekmachines om jouw website of pagina beter te vinden.

Zoekmachines zijn namelijk bots, geen mensen. We zullen ze dus een handje moeten helpen om geïndexeerd te worden.

In deze blog kun je verwachten wat meta-teksten zijn en waar ze voor dienen. Op deze manier wordt jouw website beter zichtbaar!

LEES VERDER

Copywriting

Copywriting is een handige manier om beter zichtbaar te worden via zoekmachines. Door ‘SEO’ te schrijven kunnen zoekmachines beter zien waar de pagina over gaat en merken je dus eerder op.

Als het relevante pagina’s zijn voor haar gebruikers, verschijn jij hoger in de zoekresultaten.

In deze blog zal duidelijk worden wat copywriting precies is en hoe jij een goede start kunt maken als beginnende copywriter.

LEES VERDER

Onze Meest Recente Blogs

Regelmatig schrijven we blogs over Webdesign, Social Media en andere marketing-gerelateerde onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Skip naar content
Toegankelijkheid