Introductie zoekwoorden

  • Nick Plokkaar
  • april 25, 2021
SEO

Zoekwoorden zijn een belangrijke factor binnen SEO. Vroeger was dit zelfs één van de weinige factoren dat echt invloed had op de zoekresultaten. In de aankomende weken zullen we uitleggen hoe je een juiste zoekwoordenanalyse kunt doen en wat er allemaal bij komt kijken.

In deze blog zullen we onder andere beginnen met toelichten wat zoekwoorden zijn, waarom ze zo belangrijk zijn en een korte introductie naar de aankomende blogs.

Zoekwoorden 101

Je hebt laatst een rood jurkje gekocht, maar je wilt er ook nieuwe schoenen bij. Wat typ je dan in bij de zoekmachine? Is dat ‘schoenen’, ‘rode schoenen’,  ‘zwarte hakken’ of iets totaal anders?

Hetgeen wat er ingetypt wordt in de zoekmachine zijn de zoekwoorden waar jij als marketeer naar op zoek bent. Maar wat zijn zoektermen precies? Waarom zijn ze zo belangrijk? En wat is het verschil tussen zoekwoorden en zoektermen?

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de woorden die worden gebruikt door gebruikers van zoekmachines om te vinden waar ze naar zoeken. In het Engels worden ze ‘keywords’ genoemd. Wanneer je een zoekwoord in Google intypt, zal de zoekmachine je gelijk een aantal suggesties geven waar je naar opzoek kunt zijn met dat zoekwoorden.

Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?

Zoekwoorden zijn belangrijk, omdat je bij juist gebruik beter zichtbaar bent via zoekmachines. Het gebruik van keywords gaat over kwaliteit en niet kwantiteit. Je kan nog zoveel keywords hebben, maar als deze niet relevant zijn voor de pagina of voor de gebruiker van de zoekmachine, zal je niet hoger in de zoekresultaten geplaatst worden.

Daarnaast is het ook goed om te weten dat de zoekwoorden op de desbetreffende pagina niet meer dan 6% van de tekst mag bedekken. Mocht dit meer zijn is het goed mogelijk dat de zoekmachine je daarvoor ‘straft’ door je niet hoger, of zelfs lager te plaatsen in de zoekresultaten.

Pré-zoekwoordenanalyse

In de aankomende blogs kun je lezen wat je moet doen en weten voordat je kunt beginnen met een zoekwoordenanalyse. Daarna gaan we verder met de zoekwoordenanalyse en hoe je deze zelf uit kunt uitvoeren.

Wat is er allemaal belangrijk bij een zoekwoordenanalyse? 

User Intent

Voordat je kunt beginnen met de zoekwoordenanalyse is het eerst belangrijk om te weten waarom de gebruikers van de zoekmachines zoeken en hoe jij hier op in kunt spelen.

Er zijn drie soorten zoekintenties te onderscheiden:

1. Informatie
2. Navigatie
3.Transactie

In deze blog kun je lezen wat de verschillende intenties inhouden en waarom het van belang is dat je weet welke intenties jouw klanten hebben.

Coming Soon

Customer Journey

Het is handig de klantreis van jouw potentiële klant in kaart te brengen om te weten waar de touchpoints en afhaakpunten zich bevinden.

Met een customer journey map kun je precies zien waar je op moet focussen en hoe je de ervaring nóg beter kan maken.

In deze blog kun je lezen wat een customer journey precies is, hoe je een customer journey map maakt en waarom dit belangrijk is voordat je zoekwoordenanalyse doet.

Coming Soon

Zoekwoordenanalyse

En dan is het eindelijk tijd om de zoekwoordenanalyse uit te voeren. Deze analyse leggen we stap voor stap uit. Zo kom je erachter hoe je de juiste zoekwoorden vindt, maar ook hoe je ze kunt gebruiken en optimaliseren.

Om je op weg te helpen vertellen we welke hulpmiddelen en programma’s jij kunt gebruiken om een professionele zoekwoordenanalyse te doen.

Coming Soon

Onze Meest Recente Blogs

Regelmatig schrijven we blogs over Webdesign, Social Media en andere marketing-gerelateerde onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Skip naar content
Toegankelijkheid