On Page SEO

  • Nick Plokkaar
  • april 25, 2021
SEO

In deze blogreeks vertellen we je alles over On page SEO. Wat het is, hoe het werkt en hoe je zelf jouw On Page SEO kunt aanpakken. Maar eerst beginnen we met de basis, wat is On Page SEO?

Wat is On-Page SEO?

Stel je komt op een website die in eerste instantie al traag laadt. Vervolgens is de pagina geladen en doet een afbeelding het niet, het ziet er chaotisch uit en het lettertype is niet prettig leesbaar. Dan verlaat je toch zo snel mogelijk weer de website? Ja toch? Wij ook hoor.

Als eerst is het belangrijk om te weten dat je altijd alles voor je bezoekers doet. Dus je schrijft content voor je bezoekers, je zorgt dat de website optimaal is op elk device en je zorgt dat je bezoekers jouw website als toegevoegde waarde beschouwen. Het doel van zoekmachines is namelijk om haar gebruikers zo goed mogelijk te helpen. Dat doel wordt alleen bereikt als jouw website relevant is voor haar gebruikers en daarom moet je altijd voor de bezoekers schrijven en niet voor de zoekmachines. Als je dat doet zullen zoekmachines je belonen door je hoger in de zoekresultaten te plaatsen.

Maar er is ook een deel van On-Page SEO dat je kunt optimaliseren voor de zoekmachines. Dit doen we zodat zoekmachines beter begrijpen waar een pagina over gaat. Het gaat hierbij niet om de user experience, maar om de duidelijkheid van de pagina’s voor de bots van de zoekmachines.

Door je website te optimaliseren voor zowel de bezoekers als voor de zoekmachines kun je hoger in de zoekresultaten komen. Maar waar moet je allemaal voor zorgen zodat dit geoptimaliseerd is? Dat gaan wij voor jou hieronder verduidelijken!

User Experience

De User Experience (UX) is van groot belang bij On-Page SEO. Als de website niet gebruikersvriendelijk is zullen bezoekers gauw de website weer verlaten.

Er zijn een aantal factoren die helpen bij het vergroten van de gebruikersvriendelijkheid van websites, zoals een goed leesbare URL, de aanwezigheid van een privacyverklaring en algemene voorwaarden of een 404-pagina.

UX is een onderdeel van SEO, maar ook van webdesign, dat vaak vergeten wordt. En dat terwijl de website gemaakt is voor de gebruikers. Na vandaag zal jou dit in ieder geval niet overkomen.

Zoekwoorden

Zo snel mogelijk, de beste resultaten bieden aan hun gebruikers. Dat is het doel van de zoekmachines. Daarom is het van belang dat het duidelijk is waar een pagina over gaat. Een van de manieren waarop je aan kunt geven waar een pagina over gaat zijn zoekwoorden.

Als jouw website die relevante informatie biedt, maar niet de juiste zoekwoorden gebruikt, dan is er een goeie kans dat zoekmachines dit niet doorhebben. De algoritmes mogen dan wel steeds geavanceerder worden, je moet ze wel een handje helpen.

Verderop in deze blogreeks gaan we verder op de zoekwoorden in.

Laadtijd en snelheid

Snelheid is niet alleen belangrijk voor de gebruikersvriendelijkheid. Google heeft bevestigd dat de laadtijd van een website een ranking factor is. Een goede reden om de snelheid van jouw website dus te optimaliseren.

Een website mag maximaal drie seconde over het laden van een pagina doen. Als het langer dan drie seconden is bestaat er een grote kans dat de bezoeker weer de website verlaat.

Wanneer iemand een website verlaat zonder interactie noemen noemen we dit een bounce. Hoe hoger de bouncerate (aantal bounces / totaal aantal bezoekers), hoe groter de kans is dat jouw website niet gebruikersvriendelijk is. Wanneer een website, of specifieke pagina’s een hoge bouncerate heeft kan dit resulteren in een lagere plaats in de zoekresultaten.

Om te weten wat de laadtijd van jouw website is kun je programma’s gebruiken als GTMetrix of Google Page Insights. Duurt het laden langer dan drie seconden? Dan is het verstandig om hier iets aan te doen.

Mobile responsiveness

Mobiele apparaten worden steeds belangrijker. Daarom moet je er goed op letten dat jouw website goed zichtbaar is op alle soorten devices. Of dit nou een telefoon, tablet, desktop op laptop is.

Mocht één hiervan niet geoptimaliseerd zijn en een bezoekers kan bijvoorbeeld niet een tekst lezen, omdat deze wegvalt van de pagina, dan zal het bezoek van korte duur zijn. Check daarom altijd even op www.responsivedesignchecker.com hoe jouw website er op verschillende apparaten uit ziet.

En denk eraan dat in Nederland steeds meer mensen hun telefoon gebruiken voor het opzoeken van informatie. Dus deze is erg belangrijk!

Het menu is van belang, zodat bezoekers op je website een goede navigatie hebben om gemakkelijk de verschillende pagina’s te bekijken. Daarvoor is, naast een compleet menu, een logische volgorde nodig.

Als je na je homepagina eerst op de blogpagina komt en vervolgens op contact en daarna pas op de productenpagina zit er geen logische volgorde. Vaak wil je dat bezoekers na de homepagina eerst meer over jou te weten komen, vervolgens jouw producten of diensten kunnen zien, daarna de blogs en daarna contact.

Het is natuurlijk prima als jij een andere volgorde in gedachte hebt, maar denk goed na in welke volgorde jij wilt dat je bezoeker je website ziet. Door hier goed over na te denken kan dit een duwtje in de rug geven van de bezoekers om jouw product of dienst aan te schaffen of om contact met je op te nemen.

Daarnaast is het ook belangrijk dat de tekst op de website goed leesbaar is. Een onleesbaar lettertype doet niets goeds voor de gebruikerservaring. Kies voor een goed leesbaar lettertype met een goede grootte. Maak ook gebruik van tussenkopjes om een overzicht voor je bezoekers te creëren.

Ook moeten je teksten niet te lang zijn en zo geschreven zijn dat iedereen het begrijpt. Er is niets vervelender dan een tekst lezen met zoveel jargon dat het niet te volgen is.  Tot slot kunnen te lange teksten zorgen voor het snel afhaken van bezoekers.

Het gebruik van links is een zeer goede manier om je bezoekers naar een andere pagina te verwijzen. Interne links verwijzen naar andere pagina’s binnen jouw website. Externe links verwijzen naar pagina’s van andere websites.

Door te verwijzen naar relevante pagina’s help je je bezoekers om te vinden wat ze zoeken.

Het is belangrijk dat alle links ook werken en verwijzen naar een pagina die bestaat. Anders verlies je het vertrouwen van de bezoekers en is er een grote kans dat ze de pagina (of website) weer verlaten.

Hetzelfde geldt voor buttons. Elke button die er klikbaar uitziet moet ook klikbaar zijn. Plaats social sharing buttons bij je content. Op deze manier kunnen bezoekers gemakkelijk jouw content delen op hun social media profielen, waardoor er meer kans is dat het gelezen wordt.

Afbeeldingen en video’s

Afbeeldingen en video’s, ze trekken de aandacht en daarom wil je dat ze relevant zijn voor de bezoekers. Een afbeelding van een voetballer hoort niet thuis op een website die gaat over bruidstaarten, tenzij het een taart is met een voetballer erop 😉

Een afbeelding of video hoort de tekst te versterken of te verduidelijken. Is dit niet zo? Dan kun je het beter achterwege laten.

Zoekmachines

Zo. Nu het gedeelte UX is besproken kunnen we kijken naar de On-Page SEO voor de zoekmachines.

Een aantal van de bovengenoemde factoren gelden ook voor zoekmachines om webpagina’s beter te vinden, maar er is nog wel wat extra aandacht nodig om de zichtbaarheid te optimaliseren.

Title tag en meta omschrijving

Een title-tag bevat de titel van een pagina. Als je bij Google intypt ‘Get Big’ dan zie je dat de title-tag van onze homepagina ‘Internet Marketing Bureau | Get Big – Marketing & Webdesign’ is. De meta-omschrijving is de omschrijving van de desbetreffende pagina.

Het is van belang dat ze allebei de juiste woorden (keywords) omvatten. Zoekmachines tonen namelijk resultaten op basis van de zoekwoorden van haar gebruikers. Als deze woorden dan zijn verwerkt in de title-tag en de meta-omschrijving, is de kans groter dat de zoekmachine jouw website naar boven haalt en aan potentiele klanten laat zien.

H1, H2, H3

Het klinkt lastiger dan dat het is. H1, H2 en H3 zijn de titels en tussenkopjes op je website. In deze blog is H1 ‘Wat is On-Page SEO?’, de H2 ‘User Experience’ en ‘Zoekmachines’ en H3 alle tussenkopjes onder de H2.

Zoekmachines zijn computers en kunnen niet denken zoals mensen. Daarom is het belangrijk dat je keywords gebruikt in de titels en tussenkopjes. Zo weten zoekmachines beter waar de pagina over gaat en hoe de structuur in elkaar steekt.

Alt teksten

Hierboven hadden we het er al over dat afbeeldingen een tekst kunnen versterken of verduidelijken. Dit verduidelijken is ook nodig voor zoekmachines. Zij kunnen namelijk de afbeelding niet zien en hebben een omschrijving nodig. Dit doen we met een Alt tekst.

Een alt tekst heeft, naast dat zoekmachines de afbeelding kunnen zien, nog een belangrijke functie. Mensen met een visuele beperking kunnen met een speciale software door alt teksten alsnog weten wat er op de afbeelding te zien is. Kleine moeite, groot gebaar.

On-Page SEO checklist

Is jouw website helemaal SEO proof? Meldt je aan voor de nieuwsbrief en krijg toegang tot al onze SEO checklists!

Onze Meest Recente Blogs

Regelmatig schrijven we blogs over Webdesign, Social Media en andere marketing-gerelateerde onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Skip naar content
Toegankelijkheid