User Experience

  • Nick Plokkaar
  • april 25, 2021
SEO

In de blog over On-Page SEO heb je kunnen lezen dat we in elke blog dieper ingaan op één bepaald aspect. In deze blog vertellen we je alles over User Experience (UX).

Wat is User Experience (UX)?

User Experience, of te wel gebruikerservaring in het Nederlands, is een belangrijk onderwerp als het gaat om zoekmachineoptimalisatie. Je kunt je vast voorstellen dat het voor bezoekers van je website onprettig is om lang te moeten wachten totdat de website geladen is of dat het niet duidelijk is waar de pagina precies over gaat.

Deze onprettige ervaringen kunnen worden veroorzaakt door verschillende factoren en er is dan ook niet per se één gouden standaard. Toch kan het de zichtbaarheid van je website flink schaden.

Om het nog wat ingewikkelder te maken moet je de gebruikersvriendelijkheid ook onderhouden. Browsers veranderen, software verandert, en ook de apparaten waarop mensen je website bezoeken zijn in continue ontwikkeling. Als je 10 jaar geleden een prachtige website hebt laten maken zal dit slecht of zelf niet goed worden weergegeven op een telefoon.

Wat komt er allemaal kijken bij het optimaliseren van de gebruikerservaring en hoe doe je dat? Dat gaan we je vertellen!

De Laadtijd

We beginnen met de laadtijd van de website. Je wilt dat het laden van een website niet langer duurt dan 3 seconden. Hoe langer het duurt voordat een website is geladen, hoe groter de kans is dat een bezoekers de website verlaat zonder interactie. Dit noem je ook wel een ‘bounce’. Hoe hoger de bouncerate, hoe meer dit een indicatie is voor zoekmachines dat jouw website wellicht niet gebruikersvriendelijk is en deze lager plaatsen in de zoekresultaten.

Let er op dat niet iedereen supersnel internet heeft. Misschien duurt het laden op jouw computer 3 seconden, maar kost het een trage telefoon op 3g twee keer zo veel tijd.

Om te weten wat de laadtijd van jouw website is kun je programma’s gebruiken als GTMetrix of Google Page Insights. Deze programma’s laten niet alleen zien hoe lang een website erover duurt om te laden, maar ook krijg je handige tips om je website sneller te maken.

Kan jouw website wel wat sneller? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en download meteen onze Tips&Tricks voor een snellere website.

Tips

#1 Controleer jouw website via GT Metrix, Pingdom of Google Pagespeed Insight
#2 Zorg dat elke pagina niet groter is dan 1MB en verklein afbeeldingen
#3 Maak gebruik van goede hosting en zorg dat jouw website draait op een Nederlandse server. Controleer waar jouw website wordt gehost via Hosting Checker

Mobile responsiveness

Werkt jouw website goed op de computer? Kun je alles goed lezen? Mooi! En op je telefoon? En die van je collega, vader, partner?

Dat een website goed zichtbaar is op jouw computer en telefoon wilt niet zeggen dat dit altijd het geval is. Je moet goed erop letten dat jouw website goed en volledig zichtbaar is op alle soorten devices. Zowel op telefoon, als op een tablet, als op desktop.

Mocht één hiervan niet geoptimaliseerd zijn en een bezoekers kan bijvoorbeeld niet een tekst lezen, omdat deze wegvalt van de pagina, dan zal de paginatijd van korte duur zijn.

Je kunt de zogeheten “Responsiveness”  maar beter snel optimaliseren want het wordt alleen belangrijker. Wist je dat ruim 43% van de websitebezoeken via een telefoon worden gedaan? Als je hier niet voor optimaliseert mis je dus de mogelijkheid om bijna de helft van je bezoekers om te zetten in potentiële leads!

Moet je nu 40 verschillende telefoons en tablet aan gaan schaffen om alles te testen? Nee gelukkig niet. Er zijn verschillende websites waar je website kunt testen voor verschillende apparaten zoals www.responsivedesignchecker.com.

Je hoeft alleen maar je website in te typen en je kunt je website op talloze verschillende apparaten uitproberen.

Tips

#1 Zorg ervoor dat afbeeldingen op elk apparaat goed zichtbaar zijn
#2 Zorg dat de tekst groot genoeg is om op een telefoon of tablet te kunnen lezen
#3 Controleer of de buttons ook op touchscreen en kleinere apparaten werken

Gebruikersvriendelijke navigatie

Vuistregel: elke belangrijke pagina moet binnen 2 klikken te vinden zijn, zo niet is de informatie over het algemeen te verstopt.

Je wilt dat bezoekers zonder problemen en al helemaal zonder moeite de juiste informatie kunnen vinden. Kost het teveel moeite of kunnen ze de juiste pagina niet vinden? Dan ben je die bezoeker weer kwijt.

Door een logische volgorde in de menubalk te hebben kun je bezoekers al helpen bij het vinden van de juiste pagina’s. Daarnaast zijn interne en externe links een goede manier om je bezoekers van de juiste informatie te voorzien.

Bij interne links verwijs binnen je website van pagina A, naar pagina B waarbij je gebruikers bijvoorbeeld verwijst naar een gerelateerde pagina.

Bijvoorbeeld een blog waarin het onderwerp verder wordt belicht, een tarievenpagina waar de bezoekers direct de kosten kunnen vinden, een link naar de contactpagina, zodat er gemakkelijk contact opgenomen kan worden.

Door logisch te verwijzen naar andere pagina’s help je je bezoekers en dit zorgt ervoor dat ze vinden wat ze zoeken.

Tips

#1 Probeer gebruik te maken van minimaal 3 interne links per pagina
#2 Gebruik duidelijke en informatieve ankerteksten (de tekst die onderstreept wordt)Lees meer over ankerteksten is bijvoorbeeld beter dan: “Klik hier” of  “Lees verder”
#3 Zorg dat je links verwijzen naar relevante pagina’s

Met externe links verwijs je niet naar je eigen website, maar naar een (hoe kan het ook anders) externe website. Er wordt vaak onterecht gedacht dat het slecht is om te linken naar andere websites. In tegenstelling, het kan juist erg goed zijn. Zo kunnen de lezers wellicht baat hebben bij een verwijzing naar een programma of zijn ze geïnteresseerd in achtergrondinformatie.

Door gebruik te maken van externe links kun je bezoekers een ervaring bieden die jouw eigen website overstijgt. Natuurlijk is het misschien niet handig om te linken naar een concurrent, maar als je een review schrijft over een programma, dan is het een kleine moeite om hier naar te linken.

Er is wel een aandachtspunt als het gaat om externe links. Een standaard link opent namelijk in dezelfde browser. Met andere woorden, als mensen op die link klikken, dan verlaten ze je website. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Gelukkig kun je een link ook laten openen in een nieuw tabblad.

Tips

#1 Probeer minimaal 2 á 3 externe links te verwerken per pagina (dit geldt voornamelijk voor blogs)
#2 Zorg dat de pagina’s worden geopend in een nieuw tabblad
#3 Maak ook de ankerteksten van externe links duidelijk en informatief

Het gebruik maken van interne en externe links, kan de gebruikerservaring flink ten goede komen, maar dan moet de link wel werken.

Het is belangrijk dat alle links ook werken en verwijzen naar een pagina die bestaat. Je wilt een bezoeker natuurlijk niet naar de verkeerde pagina sturen. Anders verlies je misschien het vertrouwen van de bezoekers en is er een kans dat ze je website verlaten.

Wanneer een link verwijst naar een pagina die niet bestaat noemen we dit een gebroken link. Nu hoor ik je al denken: Ik heb al mijn links getest, en die werkte, dus dan zit het toch goed? Helaas: ‘behaalde resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst’

Er is een aanzienlijke kans dat je over tijd aanpassingen maakt aan je website.

Stel je voor, je hebt een pagina genaamd: de beste voetballers van 2019. Niemand houdt van outdated informatie, dus je besluit hier iets aan te doen. Je kiest kunt kiezen:

1. Je verwijdert deze pagina helemaal en maakt een nieuwe pagina met de beste voetballers van 2020.
2. Je maakt wat aanpassingen aan de pagina en zorgt dat die weer up to date is.

En dan begint het gedoe. Als er pagina’s linken naar “De beste voetballers van 2019” dan bestaat die niet meer. Bij optie A is de pagina helemaal weg, en bij optie B is de naam van de pagina hoogstwaarschijnlijk veranderd.

De oplossing is gelukkig niet zo moeilijk. Er zijn talloze programma’s waarmee je websites kunt scannen voor gebroken links. Een van die programma’s is Ubersuggest waar je niet alleen gebroken links kunt scannen, maar nog veel meer.

Tips

#1 Controleer je website regelmatig op gebroken links. Bijvoorbeeld via Ubersuggest
#2 Vergeet bij het controleren van gebroken links niet de afbeeldingen en buttons

Buttons

Links zijn er ook in de vorm van buttons of klikbare afbeeldingen. Elke button die er klikbaar uitziet moet ook klikbaar zijn. Zorg er ook voor dat buttons, zeker de belangrijkere buttons, goed opvallen. Doordat je benadrukt dat het om een knop gaat zal hier sneller op geklikt worden en kun je bezoekers op een natuurlijke wijze door je website laten navigeren.

Tip: Kies er ook voor om social sharing buttons te plaatsen bij je content. Op deze manier kunnen bezoekers gemakkelijk jouw content delen op hun socials, waardoor er meer kans is dat het gelezen wordt.

Leesbare content

Natuurlijk wil je dat de tekst op je website goed leesbaar is. Kies dus voor een duidelijk lettertype met een leesbare lettergrootte. Maak ook gebruik van tussenkopjes om een overzicht voor je bezoekers te creëren en in één opslag te kunnen zien waar ze antwoord op hun vraag kunnen vinden.

Een lange tekst is niet per definitie slecht, maar het moet wel een doel hebben. Deze blog bevat flink wat tekst, maar dit heeft een doel. Namelijk de verschillende aspecten van gebruikerservaring te belichten. In minder woorden zou het waarschijnlijk ook minder duidelijk zijn. Als vuistregel kun je aanhouden: wees zo uitgebreid, maar ook zo kort mogelijk. Heeft een onderdeel meer uitleg nodig, of heeft uitleg meerwaarde voor de gebruiker? Dan heeft het meerwaarde. Zo niet, hou het kort.

Behalve het kort houden van de tekst helpen korte zinnen en veel ‘witruimte’ ook bij een prettige leeservaring. Wat denk je dat er gebeurt als een bezoeker een website opent en hij ziet één groot blok tekst? Grote kans dat dat ‘ie er niet eens aan begint en verder zoekt.

Hetzelfde kan gebeuren als je alleen maar vakjargon gebruikt. Je schrijft de tekst niet voor jezelf, maar voor je bezoekers. Snappen zij de tekst? Super. Zo niet: Keep It Simpel.

Tips

#1 Zorg dat elke pagina minimaal 300 woorden bevat en tekst informatief en nuttig is
#2 Maak gebruik van korte zinnen en witruimte
#3 Wees niet bang om grote stukken tekst te gebruiken, mits het meerwaarde heeft

Afbeeldingen en Video’s

Afbeeldingen en video’s trekken de aandacht en je content ondersteunen. Daarom is het gebruik van visuele bestanden ook (bijna) altijd aan te raden, mits het relevant is. Een afbeelding of video hoort de tekst te versterken of te verduidelijken. Is dit niet zo? Dan kun je het beter achterwege laten.

Wil je optimaal gebruik maken van afbeeldingen en video’s moet je hier ook een zogeheten alt teksten aan toevoegen. Dit zijn omschrijvingen waardoor zoekmachines beter kunnen begrijpen waar de afbeelding of video over gaat.

Maar ook zijn Alt teksten van grootte waarde voor mensen met een visuele beperking. Software die wordt gebruikt voor het voorlezen van tekst leest vaak ook de Alt teksten voor om een beter beeld te kunnen geven van de content op de pagina.

Tips

#1 Maak gebruik van visuele ondersteuning voor je content zoals infographics en explainer video’s
#2 Voorzie alle afbeeldingen en video’s van een Alt tekst
#3 Laadt video’s via Youtube of Vimeo en niet vanaf jouw eigen website. Dit maakt de website trager.

Google Analytics

Google Analytics kun je voor heel veel dingen gebruiken. Het verbeteren van je gebruikersvriendelijkheid is daar één van. Op welke pagina’s blijven de mensen lang hangen (of juist niet), welke pagina’s hebben een hoge bouncerate en op welke pagina’s verlaten mensen vaak je website? Dit is slechts een fractie van wat je allemaal te weten kunt komen met Google Analytics.

Stel je voor, je doet onderzoek naar de bouncerate en ziet dat er een pagina is met een bouncerate die 1,5 á 2x hoger is dan gemiddeld. Dat is vreemd, want waarom gebeurd dit? Misschien is de pagina niet interessant, of reageert die niet goed op de mobiel. Wat het ook is, de kans is groot de gebruikerservaring niet optimaal is, en daar kunnen we iets aan doen!

Hotjar

Waar kijken je bezoekers naar? Op welke knoppen wordt er vaak geklikt? Of klikken bezoekers misschien vaak op iets wat helemaal geen knop is?

Hoe beter je weet hoe bezoekers jouw website gebruiken, des te beter je hierop in kan spelen. Maar hoe kom je daar achter? Hotjar heeft het antwoord.

Met Hotjar kun je onder andere de muisbewegingen van de bezoekers volgen, zie je op waar ze op klikken, en hoe lang ze op een specifiek gedeelte op de website blijven hangen. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is de trackingcode toe te voegen aan je website.

Stel ook Hotjar in voor jouw website via hun www.hotjar.com

Conclusie

Als je hoger in Google wilt komen ontkom je er niet aan om je website te optimaliseren voor de beste gebruikerservaringen. Een website is nooit perfect er zijn altijd verbeterpunten die je kunt doorvoeren. Vergeet niet, als het om SEO gaat staan de gebruikers altijd op de eerste plek.

Onze Meest Recente Blogs

Regelmatig schrijven we blogs over Webdesign, Social Media en andere marketing-gerelateerde onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Skip naar content
Toegankelijkheid