Wat is EAT

  • Nick Plokkaar
  • april 25, 2021
SEO

In het kort: EAT staat voor Expertise, Authority en Trustworthy en wordt door velen gezien als het fundament voor SEO.

Weet je nog niet wat SEO is? Lees dan eerst: Wat is SEO?

Wat is EAT?

Als je een website hebt wil je natuurlijk dat hij zoveel mogelijk bezoekers trekt. Om dit doel een hogere slagingskans te geven is het handig om bovenaan in Google te staan.

Zoekmachines willen dat hun zoekresultaten zo goed mogelijk aansluiten op de wensen van hun gebruikers. Het is dus belangrijk dat jouw website hier ook op aansluit.

Dat is waar het EAT principe om de hoek komt kijken. Google stelt namelijk dat dit het fundament is wat de waarde van een website bepaald.

Note (March 2020): Since we originally wrote this post, we have been occasionally asked if E-A-T is a ranking factor. Our automated systems use a mix of many different signals to rank great content. We’ve tried to make this mix align what human beings would agree is great content as they would assess it according to E-A-T criteria. Given this, assessing your own content in terms of E-A-T criteria may help align it conceptually with the different signals that our automated systems use to rank content.”

Bron: Blog Core Updates

Wil jij dat jouw website goed ranked, dan ontkom je er dus niet aan om hierop in te spelen en te voldoen aan deze eisen. Maar eerst, een verdiepingsslag over wat EAT is.

Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness

De letters “EAT” staan voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Of vertaalt in het Nederlands: Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Deze drie elementen wil Google terug zien in elke website en ook al weet niemand hoe het algoritme van Google precies werkt, we weten wat dat hierop gefocust wordt.

Expertise

Je wilt dat de content op de website van de best mogelijke kwaliteit is. Het liefst beter dan wie dan ook. Daarom is het belangrijk om kennis van jouw vakgebied te delen. Laat zien dat je beschikt over de juiste expertise en dat je weet waar je het over hebt. Op deze manier laat je zien dat jij degene bent die de gebruikers van Google het beste kan helpen.

Het delen van kennis over jouw vakgebied laat zien aan potentiële klanten dat je weet waar je het over hebt. Dit kun je doen door betrouwbare en informatieve content te plaatsen. Dit kan door middel van blogs, whitepapers, video’s of elke andere manier dat voor jouw doelgroep werkt. Een juridisch advies bureau kan informatie bieden over hoe rechtszaken in zijn werk gaan, een gadgetwinkel kan iets vertellen over de nieuwste gadgets en een meubelwinkel kan bijvoorbeeld iets vertellen over welk hout er wordt gebruikt en wat dit speciaal maakt.

Voor het maken van relevante content hou je uiteraard rekening met de potentiële bezoekers. Waar zoeken ze naar? Hoe zoeken ze hiernaar? Hoe kun je hun vragen zo goed mogelijk beantwoorden en voldoen aan hun behoeften?

Tips

#1 Zorg bij het maken van de content dat je weet wie je doelgroep is. Mensen die zoeken naar bepaalde woorden zoeken niet voor niets. Gebruik dus niet teveel vaktermen of leg deze termen eerst uit.
#2 Vraag om je heen welke woorden men gebruikt als zij op zoek zijn naar hetgeen dat jij biedt. Door te vragen kun je beter in de huid kruipen van jouw doelgroep en gebruikmaken van de juiste zoekwoorden.
#3 Laat altijd zien wie de content heeft geschreven.

Autoriteit

Een website bouwt over een tijd, goede of slechte, reputatie op. Op het moment dat mensen jouw website, en dus jouw kennis, gebruiken kan de website beschouwd worden als autoriteit in jouw specifieke branche.

Je kunt een goede reputatie opbouwen door de website continu te blijven optimaliseren. Het opbouwen van een reputatie gebeurt niet over één dag, maar het is het waard.

Als andere websites over jouw website schrijven of linken naar jouw website (backlinks), groeit je reputatie. Google ziet het namelijk als een positief signaal als er over jou wordt geschreven en gelinkt. Je bent blijkbaar een betrouwbare bron. En dat wordt beloond.

Tips

#1 Zorg voor informatieve, betrouwbare content. In een ideale wereld zullen andere websites naar jou content verwijzen wat weer waardevolle backlinks kan opleveren.
#2 Zoals eerder vermeld wil de zoekmachine zo relevant mogelijk zijn voor háár gebruikers. Schrijf dus voor de gebruiker van Google, niet voor Google.
#3 Schrijf content over de zoekwoorden die jouw doelgroep googelt. Denk na over hoe ze naar iets zoeken. Zoeken ze bijvoorbeeld naar ‘schoenen’ of naar ‘witte sneakers kopen’?

Betrouwbaarheid

Het laatste element van het EAT principe is betrouwbaarheid. Veiligheid van de bezoekers van je website staat hoog in het vaandel van Google. Als jouw website niet veilig is, zal Google je website niet hoog plaatsen.

Ook voor jouw bezoekers is veiligheid en betrouwbaarheid van belang. Niemand wil een virus oplopen of de kans lopen dat betaalgegevens niet meer privé zijn. Door transparant te zijn creëer je een (gevoelsmatige) veilige omgeving voor de bezoekers.

Daarnaast is het belangrijk dat de bezoekers weten van wie de website is. Een pagina ‘over ons’ is dan ook heel verstandig. Doordat het mogelijk is om te zien wie er achter de website zit zorg je voor persoonlijkheid. Dit leidt uiteindelijk weer voor betrouwbaarheid.

Tips

#1 Maak een ‘over ons’ pagina mét foto’s. Dit maakt het persoonlijker en geeft een betrouwbaarder gevoel.
#2 Zorg voor een beveiligde website. (SSL Certificate)
#3 Wees zo transparant mogelijk, dit creëert vertrouwen.

Conclusie

Google is erg geheimzinnig over het algoritme dat ze gebruiken, maar EAT is een term die ze erg vaak gebruiken. Voor ons dus een teken om onze website hier voor te optimaliseren. Wil je hoger in Google, dan is het verstandig om naar ze te luisteren 😉

Onze Meest Recente Blogs

Regelmatig schrijven we blogs over Webdesign, Social Media en andere marketing-gerelateerde onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Skip naar content
Toegankelijkheid