Wat is SEO

  • Nick Plokkaar
  • april 21, 2021
SEO

Wanneer je een bedrijf begint is het in deze tijd logisch dat je een website hebt. Dus je maakt een website, je hebt er veel tijd in gestoken en je bent blij met het resultaat. Laat de klanten maar komen! Maar, die klanten komen niet. De website is slecht tot niet vindbaar via Google en er zijn nauwelijks bezoekers. Door middel van SEO kun je hoger komen in de zoekmachine, maar wat is SEO eigenlijk?

In het kort: SEO staat voor Search Engine Optimization, of te wel zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands.  Het doel van SEO is het optimaliseren van een website om zo hoger te scoren in de organische (onbetaalde) zoekresultaten.

Wat is SEO en waar gebruik je het voor?

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands wordt het ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Niet te verwarren met SEA, Search Engine Advertising, het adverteren op zoekmachines.

SEO heeft als doel om, door middel van optimalisatie van de website, een hogere positie te krijgen in organische (=onbetaalde) zoekresultaten. Des te beter de website is geoptimaliseerd, hoe groter de kans is dat jouw website gevonden zal worden.

Hoewel SEO veel tijd kost, heeft het wel een grote toegevoegde waarde voor jouw website. Het is namelijk een van de meest duurzame en effectieve online marketing tactieken.

Met SEO zorg je ervoor dat jouw website zo goed mogelijk aansluit op de wensen van jouw bezoekers. Dit kan het aanbieden van een dienst zijn, maar ook het beantwoorden van specifieke vragen of het presenteren van relevante afbeeldingen.

Door antwoord te bieden op de zoekvraag van de bezoeker probeer je hun behoefte te vervullen en hulpvoller te zijn dan de concurrent.

Klinkt simpel, maar het zit iets ingewikkelder in elkaar.

Hoe werkt SEO?

Zoekmachines willen een toegevoegde waarde zijn voor de gebruiker. Dat betekent dat zij ervoor willen zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk antwoord moet krijgen op zijn of haar vraag.

Om dit te bewerkstelligen maken zoekmachines gebruik van gecompliceerde algoritmes. Niet alleen bestaan deze algoritmes uit meer dan 200 factoren die bepalen hoe goed een website scoort, ook worden deze algoritmes continu verder ontwikkeld.

Nog niet zo lang geleden was het mogelijk om een hogere positie in de zoekmachines te verkrijgen enkel door middel van de juiste zoektermen te gebruiken. Tegenwoordig is SEO zoals eerder vermeld een stuk lastiger.

Je kunt SEO uitbesteden, maar je kunt zonder al te uitgebreide kennis ook zelf aan slag gaan met jouw SEO.

SEO 101

Hoe hoog een website in Google staat wordt bepaald door de algoritmes van de zoekmachines en dus ben je hier van afhankelijk. Maar hoe zorg je er dan voor dat de algoritmes jouw website als relevant beschouwen?

Zoals gezegd is het doel van zoekmachines om hun gebruikers zo goed en zo snel mogelijk te voorzien van de juiste resultaten. Hierbij staat het EAT principe centraal. EAT staat voor ExpertiseAuthority en Trustworthy en dit zijn de 3 steunpilaren waaraan Google de kwaliteit en relevantie van een website beoordeeld.

Dus zelfs als je geen idee hebt welke honderden factoren invloed hebben op je ranking kun je EAT als leidraad nemen.

  • Expertise

Vanzelfsprekend moeten de zoekresultaten relevant zijn voor de zoekvraag. Je hebt namelijk geen fietsenmaker nodig als je auto kapot is. Met zoekmachineoptimalisatie moet je er dus voor zorgen dat zoekmachines de relevantie van jouw website zien.

Wat hiervoor de beste strategie is verschilt per website. Het is belangrijk om in de huid van jouw klanten of gebruikers te kruipen. Waar zoeken ze naar? Hoe zoeken ze dit? Wat hebben ze nodig? Bied ik de juiste informatie? Zorg dat je weet voor wie je de website optimaliseert. Dit wordt ook wel User Intent genoemd.

Met de betrouwbare, informatieve content kun je laten zien dat je beschikt over de juiste expertise en dat bezoekers bij jou op de juiste plek zitten. Deel je kennis en maak je website informatief.

  • Autoriteit

Een website bouwt over tijd een (goede of slechte) reputatie op. Een website dat al jaren bestaat en altijd is geoptimaliseerd voor de zoekmachines heeft een veel betere reputatie dan een nieuwe website.

Het opbouwen van een reputatie doe je door te laten zien dat je actief en actueel bent. Het schrijven en publiceren van blogs, creëren van betrouwbare backlinks (andere websites die naar jouw website linken) en zelfs regelmatige activiteit op de gelinkte social media pagina’s helpen bij de groei voor je reputatie.

  • Betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid en veiligheid, dat willen zoekmachines absoluut waarborgen. Het gebruik van de juiste beveiligingscertificaten en updaten van software is daarin essentieel. Zijn jouw bezoekers niet voldoende beschermd, dan zal dit sterke negatieve gevolgen hebben voor de zichtbaarheid.

Tip: Gebruikersvriendelijkheid

Gebruikersvriendelijkheid staat niet direct in het EAT principe, maar mag zeker niet vergeten worden als basis. De inhoud van een pagina kan waardeloos worden wanneer de website gebruikersonvriendelijk is.

Wanneer een website bijvoorbeeld traag is, een onleesbaar lettertype heeft of een onduidelijke lay-out heeft, zijn bezoekers snel geneigd om een website direct weer te verlaten. Het percentage van bezoekers die een website binnen 3 seconde verlaten wordt ook wel de bouncerate genoemd. Een hoge bouncerate kan (let op: “kan”!) een indicatie zijn dat een website gebruiksonvriendelijk is en dus geen toegevoegde waarde heeft. Wanneer een website geen toegevoegde waarde heeft, willen de zoekmachines deze website ook niet meer laten zien.

Zorg dus voor een overzichtelijke en duidelijke website met een professioneel design. Let er op dat heel veel gebruikers van Google tegenwoordig via de telefoon zoeken en jouw website dus ook op een telefoon bekeken wordt. Ziet jouw website er net zo goed uit op een telefoon dan op een computer?

Onze Meest Recente Blogs

Regelmatig schrijven we blogs over Webdesign, Social Media en andere marketing-gerelateerde onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Skip naar content
Toegankelijkheid
  • Vergroot Lettertype
  • Kleiner Lettertype
  • Grijsschaal
  • Hoog Contrast
  • Negatief Contrast
  • Lichte Achtergrond
  • Leesbaar Lettertype
  • Reset