3 Type SEO

  • Nick Plokkaar
  • april 25, 2021
SEO

SEO, Search Engine Optimization, of te wel: zoekmachineoptimalisatie. Bijna iedereen die een eigen website heeft, heeft wel eens van SEO gehoord. Maar weet je nog niet goed wat SEO is? Lees dan eerst onze blog over: Wat is SEO, voor een goede start.

Welke typen SEO zijn er?

Er zijn drie verschillende typen SEO, namelijk: on-pageoff-page en technical SEO. Alle drie zijn belangrijk voor de zichtbaarheid van jouw bedrijf en dragen bij aan de reputatie van je website.

Maar wat zijn deze verschillende type SEO nu eigenlijk? Na het lezen van deze blog kun jij daar antwoord op geven en gelijk toepassen op je eigen website met bijbehorende tips.

On-Page SEO

On-Page SEO heeft te maken met alle vormen van SEO binnen je website. On-Page SEO kun je dan ook makkelijk zelf beïnvloeden. Denk hierbij aan de meta-omschrijvingen, het publiceren van blogs, gebruiken van relevante afbeeldingen, het delen van tips en nog veel meer.

Ook de architectuur van de website is onderdeel van On-Page SEO. Zo wil je namelijk dat gebruikers alles goed kunnen vinden op jouw website en ze vloeiend door de website heen kunnen navigeren. Zo kun je door het gebruik van interne links bezoekers doorverwijzen naar andere pagina’s die waardevolle relevante content bevatten.

Bij het optimaliseren van een website staat de gebruiker altijd centraal en dat geldt vooral bij On-Page SEO. Zorg dat de je jouw gebruikers de best mogelijke ervaring biedt en schrijf de content altijd voor je bezoekers, niet voor Google.

Wanneer je enkel optimaliseert voor Google, bijvoorbeeld door heel erg veel irrelevante zoektermen te gebruiken, zal Google denken dat jouw website relevant is. Dit geldt helaas niet voor de bezoekers en die zullen niet lang op de website blijven hangen.

Wanneer dat gebeurt zal het algoritme van Google opmerken dat de website toch niet zo relevant is dan dat ze aanvankelijk dachten, en daalt de zichtbaarheid weer.

Tips

#1 Zorg dat de tekst makkelijk te lezen is en schrijf in korte zinnen
#2 Verdeel de content in logische volgorde en maak het voor je bezoekers
#3 Gebruik titels en tussenkopjes in je content (H1, H2, H3, etc.)

Off-page SEO

Off-page SEO zijn alle vormen van optimalisatie die buiten je eigen website om worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan linkbuilding, brandbuilding en reputatiemanagement.  Met Off-page SEO probeer je eigenlijk aan Google te laten zien wat anderen van jouw website, product of dienst vinden.

Door actief te zijn op social media creëer je een community. Deze community versterkt jouw merkimago. Door de juiste content te delen ontvang je likes en comments. Deze interactie kan leiden tot meer klanten of zelfs ambassadeurs.

Door het schrijven van gastblogs krijg je een podium om te laten zien wat jouw expertise is. Gastblogs zijn een geweldige manier om backlinks te verkrijgen. Maar, vergeet ook hier niet dat je een blog schrijft voor bezoekers.

Tips

#1 Maak een contentplanning voor social media en wees actief (en dus zichtbaar)
#2 Schrijf gastblogs & zorg voor waardevolle content op je eigen website voor het verkrijgen van backlinks
#3 Probeer klanten reviews te laten schrijven op Google Mijn Bedrijf, en andere reviewplatformen voor meer betrouwbaarheid

Technical SEO

Technische SEO heeft te maken met alle aspecten op jouw website die ervoor zorgen dat de website technisch in orde is. Aan de ene kant zorg je er met technische SEO voor dat de bots van de zoekmachines jouw website goed kunnen bereiken, en aan de andere kant zorg je voor een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring voor de bezoekers.

Een website is voor bezoekers prettig wanneer de website snel geladen is, geen errors heeft, afbeeldingen bevat die relevant en scherp zijn, relevante content bevat en veilig is. Zorg dus altijd dat je website snel laat, dat je een SSL certificaat hebt, en dat de website ook op mobiel en tablet goed weergegeven wordt.

Een snelle website

De snelheid van je website wordt mede bepaald door het aantal MB’s dat de website bevat en hoeveel elementen er opgevraagd moeten worden bij een server.

Het is sterk aangeraden om te zorgen dat een webpagina niet groter is dan 1mb (Let op: een foto is al snel 3mb!) en stylesheets zo veel mogelijk combineert.

Het doel is om de website zo snel mogelijk te maken, en een maximale laadtijd van 3 á 5 seconde.

Om ervoor te zorgen dat je website niet groter is dan 1 MB kun je bijvoorbeeld afbeeldingen verkleinen. Afbeeldingen zijn al snel 3mb, maar je kunt ze makkelijk 10x kleiner maken door deze te comprimeren. Gebruik bijvoorbeeld een tool zoals CompressJPEG.

Er bestaan verschillende programma’s om de snelheid van je website te checken. Zo kun je bijvoorbeeld bij GTMetrix  je website gratis scannen, en zie je precies wat jij nog kunt verbeteren.

Een veilige website

Een website kan je veiliger maken door een SSL certificaat aan te schaffen. Dit is een letterlijk een beveiligingslaag tussen de gegevens van je website en de gebruiker. Elke website moet deze SSL certificaat eigenlijk hebben, maar toch komen we nog regelmatig onbeveiligde websites tegen.

Een beveiligde website kun je makkelijk herkennen door het slotje in de URL balk. Zie je geen slotje? Dan is de website waarschijnlijk niet beveiligd.

Naast het gebruik van de juiste certificaten is het ook belangrijk dat alle software up to date is. Wanneer dit niet het geval is stijgt de kans om gehackt te worden aanzienlijk. 50% van alle websites die gehackt gebruiken oude software. Zorg dus altijd dat jouw website draait op de laatste updates.

Een website zonder fouten

Er zijn talloze fouten die een website kan bevatten. Bijvoorbeeld Gebroken links, onbereikbare afbeeldingen of niet werkende buttons. Mocht je website een error hebben is dit een indicatie dat de website niet in orde is. Niet alleen voor de gebruikers maar ook voor Google.

Als de algoritmes merken dat een website niet actueel niet, of niet goed wordt onderhouden dan gaat dit ten koste van de zichtbaarheid. Blijkbaar is de website niet meer actueel…

Help Google een handje

Ook is het algoritme van Google nog zo geavanceerd, je wilt niks aan het lot overlaten. Daarom is het belangrijk dat je gebruik maakt van een Sitemap en een Robot.txt.

Een sitemap is een webpagina bestaande uit een lijst met pagina’s. Niet zomaar een lijst met pagina’s, maar de pagina’s waarvan jij wilt dat Google ze opneemt in hun resultaten. Met een Sitemap kun je benadrukken welke pagina’s belangrijk zijn, en dus zeker opgenomen moeten worden.

Daarnaast heb je ook nog de Robot.txt (heh wat?). Dit is een tekstbestand waarmee je nog eens kunt benadrukken welke pagina’s wel en niet belangrijk zijn. Zo kun je zelfs aangeven dat bepaalde pagina’s niet gecrawld moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan een login pagina, of het winkelwagentje.

Tips

#1 Zorg dat je website niet groter is dan 1 MB
#2 Let op dat je website geen gebroken links bevat
#3 Maak gebruik van een sitemap en Robot.txt

Hoe nu verder?

Wordt je ondertussen al gek van alle informatie? Nee? Gelukkig want, dit is nog maar het begin. Er komen een hele hoop verschillende aspecten kijken bij SEO, maar je bent nu in ieder geval al bekend met de basis! Nu is het tijd om hier dieper om in te gaan.

Wil je alles leren over SEO? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en hoor als eerste wanneer er een nieuwe blog online komt!

Onze Meest Recente Blogs

Regelmatig schrijven we blogs over Webdesign, Social Media en andere marketing-gerelateerde onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Skip naar content
Toegankelijkheid