Beginnen met SEO

  • Nick Plokkaar
  • april 25, 2021
SEO

Je weet wat Search engine optimization (SEO) is, maar nog niet hoe je dit toe kunt passen? Wij helpen jou om te beginnen met SEO. Na het lezen van deze blog kun jij de eerste stappen zelf uitvoeren en je website optimaliseren.

Weet je nog niet wat SEO is? Lees dan de blog: “Wat is SEO?” 

Stap 1: De voorbereiding

Om te beginnen wil je weten hoe je er op dit moment voor staat. Hoeveel mensen bezoeken maandelijks je website, op welke zoektermen ben je te vinden? Zorg dat je een nulpunt hebt met data om de resultaten te analyseren.

Een nul-punt vaststellen

1. Meld je domein aan bij Google Search Console. Hiermee kun je onder andere fouten opsporen, en krijg je een waarschuwing als er onregelmatigheden zijn. Hier zullen we later nog een blog over plaatsen.

2. Verbind je website met Google Analytics. Dit is wederom een programma van Google, maar ditmaal ideaal voor het analyseren van data. Met Google Analytics kun je ontzettend veel leren van je bezoekers. Zo kun je zien welke pagina’s het meest worden bezocht, hoe bezoekers jouw website hebben gevonden en nog veel, héél véél meer. (Google Analytics uitbesteden). Google Analytics laat helaas geen data uit het verleden zien. Het is daarom bij een nieuwe website ook belangrijk om Google Analytics zo snel mogelijk in te stellen.

Let op 

In enkele gevallen kunnen zoekmachines een website niet indexeren (= opnemen in hun database). Als dit het geval is zul je dus niet gevonden worden. Gelukkig is dit gemakkelijk te testen.

- Ga naar www.google.nl
- Typ als zoekfunctie: site:www.jouwdomeinnaam.nl (dus in ons geval zou dit site:www.getbigmarketing.nl zijn)
- Als jouw website dan in de resultaten staat is de test geslaagd. Is dit niet het geval, dan is er dus iets mis. Dan is het verstandig om contact op te nemen met je webdesigner .

Stap 2: De juiste zoekwoorden

 Wat typen klanten in als ze jouw dienst of product zoeken? 

Je wilt dat jouw website gevonden wordt door potentiële klanten. Dan moet je zorgen dat jouw website waardevolle informatie bevat en je de juiste zoektermen gebruikt. Maar wat zijn zoektermen?

Zoektermen zijn woorden of korte zinnen die iemand intypt in een zoekmachine. Iemand die nieuwe schoenen wil kopen kan dit op ontelbaar veel manieren doen. De klant kan bijvoorbeeld zoeken op “Schoenen kopen” , “Blauwe schoenen” of “schoenenwinkel Leiden”. Als iedereen op deze 3 termen zoekt, en een website gebruikt geen van alle, dan zal deze ook niet gevonden worden.

Maar, zoals je kunt begrijpen zijn er nog veel meer zoektermen mogelijk. Er zijn honderden manieren waarop mensen online naar schoenen kunnen zoeken. Om erachter te komen welke zoektermen waardevol zijn moet je antwoord kunnen geven op de volgende vraag: “wat typen klanten in als ze jouw dient of product zoeken?”.

Kruip in de huid van je klanten. Doe net alsof jij op zoek bent naar jouw eigen dienst of product om erachter te komen welke zoektermen ze gebruiken. Onderzoek welke specifieke woorden, zinnen en zelfs schrijfwijze  (je kunt zoeken naar whiskey of whisky) voor jou interessant zijn.

Wanneer je een lijst hebt met zoekwoorden is het tijd om hiermee aan de slag te gaan. Om te beginnen probeer je deze zoekwoorden te verwerken in de tekst. Let hierbij wel op dat de zoekwoorden niet meer dan 6% van de gehele tekst in beslag nemen. Zoekmachines kunnen dit zien als spam en zullen je genadeloos afstraffen.

Daarnaast is het verstandig om de belangrijkste zoektermen te verwerken in de meta-omschrijvingslug (achterste deel van een URL), en de SEO titel. Gebruik hiervoor elke keer dezelfde zoekterm. Heb je een WordPress website? Gebruik dan de Yoast plugin om dit gemakkelijk aan te passen.

Een link is een verwijzing tussen twee pagina’s. Dit kan een uitgaande of interne link zijn. Een uitgaande link verwijst naar een externe website, en een interne link verwijst naar een pagina binnen dezelfde website.

Deze interne links helpen bij het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid, en bij het indexeren van een website. Het is daarom verstandig om elke pagina een paar keer te verwijzen naar een relevante pagina. Zo maak je het bezoekers makkelijker om de juiste content te vinden, en weten zoekmachines sneller dat het een interessante pagina is. Met een interne link zeg je als het ware “Let op zoekmachines, dit is een interessante pagina”.

Ook met interne links geldt dat je er niet teveel moet gebruiken. Hoe meer links je namelijk toevoegt, hoe minder waarde deze zullen hebben.

En nu?

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar zoekmachineoptimalisatie is ontzettend uitgebreid. Er is altijd wel iets te doen om een website nóg meer zichtbaarheid te geven. Vooral beginnen met SEO en het verdiepen vergt veel tijd, maar uiteindelijk is dit het meer dan waard.

Wil je liever de SEO uitbesteden, dan staan wij natuurlijk voor je klaar!

Onze Meest Recente Blogs

Regelmatig schrijven we blogs over Webdesign, Social Media en andere marketing-gerelateerde onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Skip naar content
Toegankelijkheid